Monday, February 23, 2015

Resepi : Jom Masak Nasi Bukhari

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..



Bila dapat cuti lama ni, rajinlah saya try masak macam-macam.. Kali ni saya try masak nasi bukhari.. Selalu beli yang siap ja, macam perencah Iman tu, tapi kali ni nak buat sendiri.. Senang saja, jumpa resepi dalam google, tapi saya buat ikut cara saya.. Sebab ada bahan yang saya tak suka nak masukkan dalam nasi..






Ok jom kita tengok bahan-bahan yang diperlukan:


*Beras 1 pot / cawan
*Air 2 pot / cawan
Daun pandan


*Saya basuh beras dalam periuk nasi, asingkan dalam bekas.. 
Air saya sukat dalam periuk juga.. 
Baru boleh agak banyak mana air yang diperlukan..






Untuk tumis:


Kulit kayu manis
Bawang besar
Bawang putih
Bunga lawang
Bunga cengkih
Jintan manis
Halia






Semua bahan saya haluskan guna chopper ni..






Sementara nak sediakan semua bahan untuk nasi ni, saya rebus dulu daging sampai empuk.. Air rebusan daging saya buat sup kosong.. Tapi tumis dulu macam biasa guna bawang besar, bawang putih, bunga lawang, bunga cengkih, halia dan kulit kayu manis.. Masukkan daging, serbuk sup dan garam.. Bila daging dah empuk, toskan dan asingkan untuk dimasukkan dalam nasi.. Dalam sup saya cuma masukkan tomato dan bawang besar yang dihiris suka hati..hihihi



Bila dah siap, saya panaskan periuk nasi elektrik tu.. Masukkan marjerin Daisy, dan semua bahan tumis tadi.. Bila dah garing, masukkan campuran serbuk kari daging, sos tomato, dan susu (saya guna susu kambing sahaja sebab tak alergik) yang dibancuh dengan air yang disukat tadi.. Masukkan daging rebus, beras, daun pandan dan garam.. Semua ikut citarasa sendiri ok.. 






Biarkan hingga masak..






Tadaaaa dah siap masak nasi bukhari saya..






Saya buat air asam kerisik juga untuk tambah selera..
Cubalah, InsyaAllah sedap.. (^^) 

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...